“Patiënten zijn geen blikken verf”. De vraag was dus of de bezoekers uit de zorg tijdens deze door het Lean Management Instituut georganiseerde themadag op woensdag 6 oktober, iets zouden kunnen leren van een bezoek aan een verffabriek. Wie de illusie had dat we er achter zouden komen hoe verf wordt gemaakt kwam bedrogen uit. Tussen alle buizen, machines, heftrucks en tanks hebben we ons vrijwel exclusief geconcentreerd op de menskant van Lean. En dan vooral door te ervaren hoe mensen in de fabriek dagelijks met lean principes aan de slag zijn.
We keken mee met het dagelijks productie overleg, waar alle groepsleiders in een half uur, staand aan ‘het bord’ het plan en de afwijkingen van de vorige dag bespraken en kwaliteits- en andere issues doornamen. We verbaasden ons over de snelheid en de actiegerichtheid van dag-tot-dag die we zagen in deze groep. En vroegen ons af hoe we zo’n ‘dagstart’ zelf vorm zouden kunnen geven in onze zorgorganisatie.
We spraken met groepsleiders, lean coördinatoren en operators en zagen hoe ook zij, dagelijks, aan ‘het bord’ omgaan met planning en afwijkingen en gerichte verbeteringen. Hoe de output van machines wordt gemeten en voortdurend verbeterd. We konden zien wat het resultaat van die dagelijkse, actiegerichte manier van werken opleverde: een schone, veilige omgeving met hoge productiviteit en grote medewerkerbetrokkenheid.
En voor diegenen die dachten dat een fabriek altijd zo schoon, veilig en goed georganiseerd was, resteerde aan het eind van de dag een eye-opener: tijdens een Gemba-walk door een gedeelte van de fabriek dat nog niet zo lang met lean principes aan de gang was werd het verschil tussen ‘voor’ en ‘na’ ineens pijnlijk duidelijk: de zorgprofessionals wisten met hun verkregen lean-bril feilloos de verspillingen en minder georganiseerde werkplekorganisatie te duiden.
Kortom: een dag met veel inspiratie voor de zorg, veel werk voor de boeg maar nu wel met een betere focus op lean.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten