Ruim 140 radiotherapeutisch laboranten van het Erasmus MC-Daniel den Hoed hebben een bezoek gebracht aan de verffabriek van AkzoNobel. Daar hebben ze onder andere inspiratie opgedaan om patiënten nog sneller en beter te kunnen behandelen.
Wat klant wil
AkzoNobel Automotive & Aerospace Coatings werkt volgens het principe van 'lean'. Hierbij is het bedrijfsproces volledig afgestemd op wat de klant wil. Medewerkers steken extra energie in handelingen die bijdragen aan tevreden klanten. Ze steken juist minder energie in bijkomende zaken.
Werkdruk
Bij de grootste verfproducent ter wereld is een cultuur ontstaan waarbij medewerkers voortdurend bijdragen aan verbeteringen. Ook heeft 'lean' geleid tot een snellere en meer betrouwbare levering aan klanten zonder verhoogde kosten of extra werkdruk. “Dat geeft ons inspiratie om er in de zorg mee aan de slag te gaan”, zegt unithoofd Freek Dekker.
Sneller bestraald Radiotherapie heeft al wat technieken van AkzoNobel overgenomen. Dat leidde er onder andere toe dat patiënten sneller bestraald worden. Dekker: “Al onze medewerkers konden zien wat lean nog meer kan betekenen. Natuurlijk zijn patiënten geen blikken verf, maar als we ons werk zo kunnen inrichten dat we nog meer voor patiënten kunnen betekenen, dan is dat winst voor iedereen.”
Overwerk
De laboranten zijn rondgeleid langs plekken in de verffabriek waar lean heeft geholpen. Zo wordt op sommige afdelingen bij AkzoNobel zelden of nooit meer overgewerkt, terwijl overwerk vroeger dagelijkse praktijk was. "Goed om te zien dat als je het werk goed indeelt en afdelingen hun werk perfect op elkaar afstemmen er zelfs tijd overblijft. Die kun je besteden aan dingen die medewerkers en patiënten echt gelukkig maken", zegt een laborant.
Ergernissen
Het blijken soms heel simpele dingen te zijn die het werkproces verbeteren. Door bijvoorbeeld aan het begin van de dag een half uurtje de dag van gisteren te evalueren krijg je zicht op de dingen die mis zijn gegaan. Die kunnen dan meteen worden aangepakt waardoor dezelfde ergernissen niet terug blijven komen.
Ann Arbor en Tilburg
Lees hier meer over 'lean' in de zorg, onder meer bij de University of Michigan Medical Center, Ann Arbor (VS), en lees hier de ervaringen van het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg en verzekeraar Achmea.
Plastisch chirurg Refaat Karim uit Amsterdam plaatst een kritische noot bij 'lean'.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten