donderdag 12 mei 2011

Trots op bovengemiddelde patiëntvriendelijkheid
Marjolein van Os


Op de Dag van de Zorg, 12 mei – de geboortedag van Florence Nightingale – wordt een gastblog verzorgd door Marjolein van Os. Marjolein is binnen de afdeling Radiotherapie coördinator van een laborantenteam dat patiënten voorbereidt en behandelt op een aantal lineaire versnellers en is senior researchlaborant. Daarnaast is zij bestuurslid/lid van het wetenschappelijke comité van de RT Laboranten binnen de Europese vakvereniging EORTC/ROG. Zij werkt sinds 1990 op de afdeling Radiotherapie.
Met Marjolein van Os bij een van de lineaire versnellers

In 2009 ging het roer om op de afdeling radiotherapie in het Erasmus MC. Het patiëntenaanbod bleef helaas maar stijgen, de afdeling zou gaan uitbreiden in de vorm van een dependance in
Dordrecht, maar de formatie laboranten groeide niet evenredig mee. Dat mocht evenwel geen belemmering vormen: nieuwe leidinggevenden moesten voor een nieuwe koers zorgen binnen de Radiotherapie. En daar was onder andere Freek met zijn Toyota. Niet alleen als vervoermiddel, maar ook als stokpaardje. De Lean-principes van Toyota, inmiddels toepasbaar gebleken in de gezondheidszorg (onze Radiotherapie-collega’s in Maastricht als pioniers) werden ook in Rotterdam losgelaten. Door Lean te gaan werken, zouden we met minder personeel, meer patiënten kunnen behandelen. En nog prettiger ook. Jaja… Met die stelling op zich werden al geen vrienden gemaakt; de collega’s steigerden tegen deze verkapte bezuiniging en zetten en bloc de hakken in ‘t zand. De afdeling radiotherapie van het Erasmus MC, grotendeels gevestigd in, en bekend als “De Daniel den Hoed Kliniek” staat bekend om haar patiëntvriendelijkheid. En daar zijn we trots op. En dat gaan we op z’n Rotterdams “niet in de Maas pleuwren” omdat het efficiënter moet.

Inmiddels 2 jaar en behoorlijk wat discussies, probeersels en grijze haren later, durf ik te beweren dat we naar elkaar toegegroeid zijn, Lean en patiëntvriendelijkheid. Lean is een middel waarmee je veel kunt bereiken binnen iedere organisatie. Het is een methode, geen doel op zich; dat doel moet je zelf formuleren. Vervolgens moet je leren als een buitenstaander naar je werkprocessen te kijken; dient iedere stap mijn doel? Zo niet, dan is het verspilde moeite. En verspilling moet geëlimineerd worden. Zo logisch, zo simpel, zo doeltreffend. En ik geloofde het eerst ook niet: zó goed te verenigen met patiëntvriendelijkheid. Maar ook dat hebben we gaandeweg samen geleerd.
Volgens de Lean-methodiek hebben we leren kijken naar onze werkprocessen met als doel: klantwaarde toevoegen. We leren nog steeds om al ons handelen te beoordelen volgens de vraag: wat heeft de patiënt hieraan? Niets? Nou, da’s dan dus verspilling. Of laten we het de patiënt vragen!? – Wilt u graag à la carte behandeld worden? Of gewoon zo snel mogelijk?
Dit lijkt de sleutel tot succes: elkaar erbij betrekken. Want Lean toepassen kun je niet alleen, dat komt het beste tot zijn recht vanuit samenwerking. Dat heeft tijd nodig, veel tijd, maar alleen dan kun je grote dingen bereiken.

Anno 2011 draait de dependance in Dordrecht inmiddels volop en op de meeste bestralingstoestellen wordt met 1 laborant minder gewerkt. De werkzaamheden zijn prettiger en rustiger georganiseerd. Jaja…
En het mooiste: De patiënten waarderen onze zorg gelukkig nog altijd bovengemiddeld

Op deze 12e mei, de Dag van de Zorg, kan ik zeggen dat ik al ruim 20 jaar op deze afdeling werk, nog altijd met veel plezier en trots.

1 opmerking:

  1. Heel erg netjes! Zoiets mag je ook trots op wezen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen

Real Time Web Analytics